Followers

Wednesday 8 May 2013

Jom kita jaga kesihatan

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah.. kalau cerita pasal kesihatan ni, now berat makin turun dan masalah kulit pun dapat diatasi dengan mudah ( masalah jerawat ) untuk yang tengah berdiet tu saya ada kongsikan cara saya menurunkan berat badan dalam masa beberapa bulan sahaja tanpa menggunakan pil diet atau sebagainya, just jaga makan je..click sini ya ~> DIET
so sekadar perkongsian kepada semua ya..mula2 start diet dulu masa awal tahun berat saya masa tu  123kg and now 8 may dah turun sampai 112kg, Alhamdulillah atas berkat kesabaran menahan nafsu makan ni kan, dalam setiap pekerjaan dan setiap langkah kita hari2 pun apa yang utama adalah sifat sabar dalam diri kita termasuklah kalau cerita pasal diet ni, sebelum saya share info yang sangat2 berguna bagi saya dari Dr malinda ni, jom saya nak share gambar saya sebelum dan selepas...



dan gambar kat bawah ni gambar yang terkini...
Alhamdulillah masa ni berat dah capai 112kg dalam masa 3 bulan lebih and now still ikut jadual diet saya, NO RISE, NO OIL and NO COCONUT MILK + say NO to MAKAN MALAM..
boleh tak?? hahaa InShaaAllah belum try belum tahu kan, memang la ada yang kata dan beranggapan kalau kita kurus pun tak semestinya kita tak ada penyakit, tapi kalau tak kurus, penyakit yang senang menyerang time OBES dapat, time kurus (katanya) nanti pun dapat so 2 in 1, lagi payah kan..so apalah salahnya kita usaha sikit jaga kesihatan kita...


bergambar dengan kawan rapat saya, rieza..
tak boleh blah...tunjuk bag tuuu...haha jgn mare cik jah...avaikan sajorr~

untuk masalah kedua saya, masalah jerawat...adehhhh memang kulit jenis yang jerawat liar suka duduk nak buat macamana kan, apa yang penting? USAHA..so sekarang saya ada makan supplement tambahan untuk bab kulit ni and now alhamdulillah dah makin berhasil, bukan 100% tapi alhamdulillah kurang sikit dah...apa yang saya makan saya nak kongsi dengan semua..



so kalau ada apa2 pertanyaan boleh sms saya ya atau email saya shaqzs@yahoo.com
and more info pasal TIOX-C and VITAMIN C 500mg ni sila lah cari dan click dekat colum belah kanan dan cari nama2 ini ya...

ok kat bawah ni ada cerita dan info sikit yang memang berguna buat saya dan yang bakal BERDIET kat luar sana dari DR Malinda ni, jom luangkan masa untuk membaca ya (^___^)v
tajuk yang dia bagi memang sesuai..

LEMAK OH LEMAK!!

Pernah tak anda cuba berdiet beberapa minggu tapi nak turun 1-2 kg pun susah? Selepas 2-3 bulan, anda give up dan kata ~ Jaga makan pun tak turun, baik aku makan jer.. & anda pun kembalilah ke cara makan yang sama??

Kenapa jadi macam tu? Actually, Tak semua lemak tu sama ~ Ada 3 Jenis Lemak dalam badan kita :

1) Structural Fat

'Lemak baik' ini penting untuk protect organ-organ dalaman, sendi dan membentuk rupa bentuk muka. Lemak ini biasanya tidak digunakan sebagai sumber tenaga.

2) Normal Fat Reserve

'Lemak baik' ini ada di sekitar tubuh kita dan akan digunakan dan dibakar sebagai sumber tenaga bila diperlukan. Fungsi spt 'Tangki Tenaga'

3) Abnormal Stored Fat

'Lemak tak berapa nak baik' ni di kenali sebagai 'tisu adipose'. Ia adalah lemak yang tidak diperlukan oleh tubuh dan akan disimpan di bawah kulit, sekitar organ dalaman yang berfungsi sebagai 'Tangki Spare'. Lemak ini akan kelihatan 'membuncit' dan 'berlipat-lipat' di tubuh anda !! 

Ia sangat AKTIF mengeluarkan toksik chemical dan hormon 'estrone' yang akan menggangu sistem tubuh anda.. Lemak ini TIDAK digunakan sebagai sumber tenaga utama.. Hanya dalam keadaan tubuh yang hampir 'kebuluran' sahaja, lemak ini akan dibakar & mula digunakan sebagai tenaga !!


So... Nampak kan? Bila anda ber'diet' 1-2 bulan pertama, lemak Jenis 2 yang dibakar tetapi Lemak Jenis 3 akan kekal di situ!! 

Hanya jika anda teruskan 'perjuangan' untuk membakar itu, barulah Lemak Jenis 3 itu di bakar !! Tetapi, biasanya.. Ketika itu anda sudah pun Give Up dan kembali kepada cara makan yang sama! Hasilnya? Lemak itu akan 'bergumbira' melebarkan sayap-sayap mereka...huhuhu !!

Moral of the story ~ Jom kita 'PERSISTENT' dalam apa jua yang kita lakukan, kerana ramai yang give up bila kita semakin hampir dengan kejayaan !!

- Dr. Malinda

semoga anda semua mendapat menfaat daripada info ni ya InShaaAllah :)
thats all for now and till then..

No comments:

Post a Comment