Followers

Wednesday 23 January 2013

One Day ( iktibar from a true story )

Assalamualaikum w.b.t...
kisah ni saya tujukan kepada adik ipar saya sebenarnya..kisah ni berlaku dalam beberapa bulan yang lepas, kejadian ni berlaku semasa kami sekeluarga balik ke kampung halaman isteri di perak.. kisahnya begini, pada suatu hari...ecehhhh da macam reading story book gituh~ baru nak serious~hahaa ok2...sambung cerita..


kejadian ni berlaku sewaktu hari siang, dan orang-orang yang terbabit termasuk Saya (ecehh lukis bg kuwus sikit..hahaa) Baby (walaupun xbisa berjalan lagi tp tetap sebagai watak pelakon tambahan) Amilatul Ahmad (adik ipar) dan bibik...tapi disebabkan bibik yang punya pasal..kita panggil dengan gelaran (Vivik!!) ok...
kisahnya begini, masa kami..saya main dengan Muhammad Thaqif Uwais (anak ke-2 saya) depan tv sambil2 tengok tv cerita ape tah dah lupe dah..yang seingat saya Amilatul ataupun saya panggil dia Sanah tengah telefon boypren dia kot (keyOn) dekat depan pintu bilik dia..lepas tu tiba2 jer~ VIVIK menjerittt "Acuuuuuuuuuu!!"...."tolongggggg!!"...haaa suspen kan (vivik berlari sambil bawa senduk dan kuali)...



punyelah terkejut ktorg sebab muke vivik nampak sangat suspended~ lepas tu kami berlari la ke dapur mak perak..rupe2nya satu dapur masak dah terbakar dengan api yang dah marak, lepas tu siap denga bunyi gas keluar yang sangat kuat dan ngeri jugak ok time tu..


ok kenapa saya kata ngeri...sebab satu api yang dah marak, sebab dua ada DUA tong gas betul2 dekat sebelah dapur masak yang dah terbakar tu..


lepas je terkejut tengok api tu, Sanah@Acu terus cekau kain2 buruk kat dapur tu, basahkan lepastu dia libas2 dekat dapur tu, sejujurnya saya berfikiran nak ambik air satu baldi lepas tu jirus je dekat dapur tu dannn sejujurnya saya memang sangat2 risau tentang Sanah time tu sebab dia memang dekat betul dengan Api + tong2 gas tu, dalam fikiran ni meletop jugaklah tong gas ni sebab api dah naik marak sangat...saya kalau boleh nak tarik je Sanah masa tu tapi dia bgtau suruh cari kain lepas tu basahkan..saya pun mula je cari kain sambil saya sempat terdetik dalam hati dan berdoa~ ya Allah selamatkanlah kami ya Allah kalini..dan janganlah sampai gas2 tu meletop...sambil doa sambil kelang kabut cari kain dan basahkan...




yang bestnya masa cari kain buruk tu memang xde kain pun, cekau je mane2 yang dapat, dan yang PENTING! tercekau tudung mak perak ok!! xperasan sangat masa tu sebab dalam fikiran ni HASANAH + API + KAIN + BASAHKAN...kata ucu selepas api dah berjaya dipadamkan, kalau kita simbah air takut2 meletop pulak nanti sebabnya semua benda tengah panas masa tu..saya tak terfikir pulak, tapi kata ucu lagi, tak sia2 dia masuk latihan bomba dekat sekolah dia dulu...tapi apa2 pun Alhamdulillah syukur kepada Allah sebab bagi Ujian, bagi Iktibar, bagi otak ni bergerak lagi, bagi nikmat hidup, nikmat bernafas lagi, bagi peluang, bagi segala-galanya dekat kami masa tu...ayah ngan mak perak xde rumah masa tu sebab pg tolong2 kenduri kawin jiran, tapi mak balik lebih awal masa tu, rupa2nya kata dia, dia rasa macam nak balik rumah kejap masa tu, dia rasa mcm tak sedap hati, saja nak balik, bukan nak ambik apa2 barang pun..kata mak Alhamdulillah nasib baik semua selamat, mak tak kisah dapor mak tu yang penting korang ni ha...tp satu benda je terbakar + bukti yang ditunjukkan sekali...bulu tangan Vivik!!

iktibarnya bagi saya...kadang2 kita ni sebagai manusia, hanya banyak bercakap dari berfikir, hanya banyak rasa dari merasa, hanya banyak berperasangka dari banyak berdoa...

saya sejujurnya masa tu kenapa saya bukan orang yang paling dekat dengan api dan gas tu? sebabnya saya ada perasaan ingin menolong untuk padamkan api tu, tapi saya rasa takut, sebabnya? ada gas dan tong gas masa tu...saya cuba muhasabah diri saya balik, kenapa kita sebelum ni banyak bercakap dari banyak berfikir? hanya banyak berperasangka dari banyak berdoa?

contohlah, jangan cakap pasal syurga neraka dulu..kalau esok terjadi dekat kita, negara kita ni diserang musuh..soalan saya kepada diri saya dan untuk yang lain~ dah bersedia ke kita untuk menghadapi? sanggup kah kita pergi masuk rumah2 yang terbakar dengan api yang marak untuk membantu orang2 yang didalam rumah tu? jangan cakap orang lainlah kan contohnya KELUARGA kita yang mengisi rumah terbakar tu..sanggup kah kita tolong mereka? sebab kenapa ditanya? sebabnya kita ini hanya manusia biasa yang mudah lalai dan terlupa, kita mungkin kuat harini, tapi besok2? MUHASABAH DIRI INI~

No comments:

Post a Comment